Explicarea proiectului

Un proiect pentru cateheți

Acest proiect a fost pornit cu gândul la cateheți, cu speranța să fie (sau măcar să devină în timp) o resursă utilă în munca lor prețioasă, un instrument modern, în pas cu timpurile, care să ajute în pregătirea și desfășurarea întâlnirilor de cateheză. Desigur, aceasta cere timp și... chiar implicarea dvs, pe care o așteptăm cu drag!

Un proiect pentru copii

Acest proiect îi vizează însă în aceeași măsură și pe copii, care sperăm să găsească aici materiale de folos în formarea lor pentru primirea Împărtășaniei și a Spovezii. De exemplu, vei găsi aici tot felul de chestionare (și... să spunem jocuri) care îți vor permite într-un mod atractiv și dinamic să îți verifici cunoștințele - și chiar să mai și înveți ceva nou!

Un proiect cu trei piloni

Lecție

Pentru fiecare subiect propunem o structură ce poate ajuta la desfășurarea întâlnirii. Materialul pornește întotdeauna de la o întrebare care să stârnească reflecția în copii. Apoi este prezentat conținutul catehetic al lecției, urmând câteva întrebări recapitulative, apoi chestionare – și nu numai – tot în scop recapitulativ.

Supliment

În timp – un exemplu este aici – pentru fiecare resursă ne dorim să existe un material suplimentar în care lecția să aibă un sprijin în principal în două direcții: biblic (care text sau texte susțin tema catehetică?), respectiv apologetic (care sunt întrebările cele mai răspândite și provocatoare pe tema catehetică? Copiii au întrebări și merită răspunsuri la ele!).

Resurse

În fine, o secțiune pentru cateheți, în care sunt reunite trimiteri spre catehisme potrivite vârstei, pe care se pot baza întâlnirile de cateheză. De asemenea, căutăm să oferim infografice care să ajute în predarea conținuturilor. Plus tot felul de instrumente tipăribile sau online pentru predare, verificare sau pur și simplu pentru desfășurarea întâlnirii.

Despre lecție

Există două scenarii posibile:

  • aveți deja lecțiile concepute, caz în care materialul oferit de noi poate fi pentru o variație;
  • nu aveți lecțiile pregătite, caz în care vă poate oferi o bază pentru a vă concepe propria lecție, în funcție de grupă, spațiu, timp și alte elemente…

Scopul celor oferite pe acest site nu este să scutească total catehetul de muncă, ci să îl ajute, susțină în munca lui, dacă se poate, dacă se potrivește. Să vedem părțile oferite într-o lecție.

Întrebarea de început

Pornim mereu de la o întrebare. Ea poate fi pusă întregii grupe și făcută o reflecție comună; sau dacă le furnizați copiilor textul tipărit, lăsat un spațiu în care să scrie și apoi pot împărtăși în comun sau cu colegul apropiat, dacă sunt mulți. Întrebarea caută întotdeauna să ridice mingea la fileu legat de tema lecției, pentru a intra apoi în subiect. Evident, dacă aveți altă introducere, mai bună, folosiți-o!

Partea catehetică

Pornind de la „Abecedarul credinței”, lucrare apărută în 2013 la Editura Viața Creștină, a Eparhiei de Cluj-Gherla, este oferită în continuarea întrebării introductive o secțiune care caută să fie fidelă sursei, dar îndepărtându-se de formatul întrebări-răspunsuri, cu unele reformulări sau completări. Am căutat să completăm vizual cu imagini relevante temei și sunt evidențiate o serie de cuvinte cheie.

Rezumatul lecției

Pentru fiecare lecție există un rezumat într-un paragraf (mai lung sau mai scurt… este drept), un fel de sinteza sintezelor.

Dacă un copil a absentat la o întâlnire, îi putem recomanda să intre pe pagina lecției să citească partea catehetică și rezumatul final.

Verificările de final

Prima parte a verificărilor constă în „cartonașe” cu o întrebare pe față și răspunsul pe verso.

A doua parte o reprezintă chestionare și alte forme de verificare, online, utilizabile imediat, chiar din pagină.

Despre supliment

Știm: cel mai adesea timpul avut la dispoziție pare că zboară pe fereastră. De regulă întâlnirile se cer să fie scurte, informațiile de transmis sunt multe… și ar fi atâtea lucruri de spus! Adesea ajungem să spunem partea catehetică, dar deconectată de Sfânta Scriptură, care este totuși foarte importantă pentru noi, catolicii. De aceea o grijă este să oferim lecție de lecție o conexiune cu Biblia.

Apoi copiii sunt plini de întrebări, nu? Unii din păcate vin acum la cateheză… apoi nu îi mai vedem. Ar fi păcat să ratăm ocazia de a le răspunde la ce îi frământă. Ne dorim să cuprindem întrebările mai provocatoare și să le creionăm un răspuns: dacă nu ajungeți să le răspundeți, măcar le puteți indica un loc unde să poată citi răspunsul!

Partea biblică

„Sacramentele sunt ale catolicilor, iar Biblia a protestanților” – sunt cuvinte pe care nici un for cu autoritate din Biserica Catolică nu le-a spus vreodată. Dar uneori poate gândim așa. Scriptura trebuie să fie o componentă esențială a formării copiilor, inclusiv în drumul de pregătire pentru Prima Împărtășanie și Prima Spovadă. Căutăm să aducem în atenție pasajele relevante, pe cât se poate apelând și la arta religioasă, pentru a completa experiența adevărului cu experiența binelui și a frumuseții.

Partea apologetică

De câte ori nu se întâmplă ca o lecție despre Adam și Eva să devină una despre evoluționism și de aici să se ajungă la aparenta opoziție a Bisericii față de știință? Există întrebări provocatoare pe care poate nu toți copiii și le pun (uneori și le pun prietenii lor!), dar ale căror răspunsuri merită să fie cunoscute, cât se poate, cel puțin de cei interesați. Pe de altă parte, tot suplimentul poate sluji de exemplu într-o grupă de cateheză de după Prima Împărtășanie, revenind pe „vechile” subiecte cu ochi noi.

Despre resurse

Aici sperăm să fie locul de „aur” pentru cateheți, unde să se colecteze cele mai utile și necesare informații și idei pentru lecția în cauză. Drept urmare, pornim de la catehisme, indicând principalele întrebări din ele legate de lecția curentă. Apoi oferim o serie de instrumente de predare, dar și de evaluare. La instrumentele de predare, o contribuție nouă o reprezintă infograficele, care caută să rezume lecția și, sperăm, să ajute la reținerea a ce este important.

În fine, în ultima parte dorim să strângem idei utile în general pentru lecție: activități, subiecte, modalități de abordare. Și mizăm pe contribuția cateheților!

Din catehisme

Am luat pentru dvs patru catehisme (Abecedarul credinței, Catehismul Romano-Catolic – extras, YouCat pentru copii, respectiv YouCat) și am evidențiat acele întrebări care sunt relevante lecției. Sunt indicate ca număr, dar și ca pagină în respectivele lucrări.

Resurse pentru predare

Găsiți aici unele resurse pentru predare: sunt fie PowerPoint-uri (inclusiv cu noile infografice, cu variante, după rit și altele), dar și materiale tipăribile, pe care copiii pot nota anumite cuvinte în paralel cu predarea.

Resurse pentru evaluare

Resursele de evaluare sunt de două tipuri: online (inclusiv chestionarele și celelalte forme de pe acest site) și offline (adică tipăribile). Pot fi temă pentru acasă sau modalități de evaluare în ora următoare a subiectului predat anterior… sau pot fi folosite în alte feluri pe care le găsiți dvs a fi potrivite.

Alte idei utile

O lecție doar cu predare… huh, e dificilă pentru copii. De aceea ne propunem să strângem diverse idei pentru activități, jocuri, dezbateri, vizionări, care pot fi de folos la întâlnire. Încă o dată: mizăm pe ajutorul dvs!